Image Slider 1
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید امید وارم از وبلاگ من خوشتون اومده باشه

موضوعات

آکورد های پاپ
آکورد پلنگ صورتی
آکورد گوگوش
آکورد مهدی مقدم
آکورد مهرزاد دلشکسته
آکورد محال شادمهر
آکورد های 6و8
آکورد سنگ صبور از محسن چاوشی
آکورد زخم زبون از محسن چاوشی
آکورد پروانه ها از محسن چاوشی
آکورد رفیق روز های خوب از محسن چاوشی
آکورد چار دیواری 4/2 (از آلبوم ژاکت محسن چاوشی)
آکورد سوت کور از گروه The Ways
آکورد رضا يزداني - کافه رویا
آکورد رضا يزداني - وقتي تو رفتي
سامان جليلي - حس آرامش
آکورد زیباشهرام شکوهی
آکورد اسیر عشق شکوهی
اسیری (قصه عشق)
آکورد جادوی چشم تو
آکورد باور مهرنوش
آکورد همدم معین
آکورد حلالم کن علی عبدالمالکی
آکورد قرار نبود علیرضا طلیسچی
کورد آهنگ پر پرواز شادمهر عقیلی
آکورد آهنگ بخند از محسن یگانه
آکورد یه حرفایی همیشه هست – آکادمی گوگوش
آکورد آهنگ سکوت محسن یگانه
آکورد زیبا مازیار فلاح
آکورد گیرم باز مازیار فلاح
آکورد گریه مازیار فلاحی
آکورد لحظه ها مازیار فلاحی
آکورد قاصدک از مازیار فلاحی
آکورد های احسان خواجه امیری
آکورد نمی دمنم خواجه امیری
آکورد اعتراف خواجه امیری
آکورد خلاصه کن خواجه امیری
آکورد نابرده رنج احسان خواجه امیری
زندگینامه ها
زندگینامه محسن چاوشی
زندگی نامه محسن یگانه
آکورد های فرامرز اصلانی
آکورد اگه یروز بری سفر
آکورد دل اسیر اصلانی
آکورد گل اندام اصلانی
آکورد آهنگ غریبه در شهر از فرامرز اصلانی
آکورد آهنگ قدیم از فرامرز اصلانی
آکورد یه دیواره
تکنیک های گیتار
تکنیک های گیتار 2
فلسفه سبک فلامنکو در موسیقی
آکورد های آرف
آکورد عارف عارف كيا - خواب ستاره
عارف عارف كيا - گل شوره زار
عارف عارف كيا - درياچه ي نور
عارف عارف كيا - سلطان قلبها
عارف عارف كيا - بگذر ز من اي آشنا
آکورد های رضا صادقی
رضا صادقي - وايسا دنيا
رضا صادقي - سهم ما
رضا صادقي - بغض ترانه
رضا صادقي - عاشقم من
رضا صادقي - ساغر مستي من
رضا صادقي - وقتي كه نگاهم به نگاهت خيره ميشه
رضا صادقي - چرا ازم گذشتي
رضا صادقي - چيزي نگو
رضا صادقي - پيش خودم دل بستمو
رضا صادقي - تو با مني هر جا برم
رضا صادقي - تا وقتي
آکورد های محسن چاوشی
مطالبی برای گیتار
نوع ناخن ها و اصطلاهات

 

-VIBRATO (لرزش تند روی سیم ):تند
با این روش که بیشتر در مورد گیتار الکتریک تدق میکنه شما بعد از این که نت را اجرا کردید میتوانید با حرکت انگشت به صمت بالا و پایین این تنکنیک را اجرا کنید فقط باید حرکت تند باشه
2-WIDE VIBRATO (لرزش تند روی سیم ):ارام
این روش هم مانند بالایی هست ولی با این تفاوت که شما دستتون را ارام تر بالا پایین میکنید و این حرکت دست شما کاملا مشهود هست و شنونده کاملا میتوانه احساسش کنه
 
3-SLIDE:
نام کامل این تکنیک"SLIDE OUT OF DOWNWARDS"است.
در این حالت انگشت دست چپ از فرت مورد نظر به سوی فرتهای بالاتر سر میخورد و صدای ان بم تر میشود.
 
4-SLIDE:
نام کامل این تکنیک "SLIDE OUT OF UPWARDS"است.
در این حالت انگشت دست چپ از فرت مورد نظر به سوی فرتهای پایین تر سر میخورد و صدای ان ریز تر میشود.
 
5-SLIDE:
نام کامل این تکنیک SLIDE INTO FROM ABOWE""است.
در این حالت انگشتان دست چپ از چند فرت پایین تر به سوی فرت مشخص شده سر میخورد.
 
6-SLIDE:
نام کامل این تکنیکSLIDE INTO FROM BLEOW""است.
در این حالت انگشت دست چپ شما از فرت بالا تر به سوی فرت مشخص شده سر میخورد.
 
7-SLIDE:
نام کامل این تکنیک"LEGATO SLIDE"است.
در این حالت انگشت دست شما بر روس نت اول قرار میگیرد و پس از زدن ضربه توسط دست راست به روی نت دوم سر موخورد.
دقت شود عمل لغزیدن یا سر خوردن توسط همان انگشتی که نت اول را گرفته بود باید انجام بشود.
 
8-SLIDE:
نام کامل این تکنیک" "SHIFT SLIDE است.
و دقیقا مانند "LEGATO SLIDE "است با این تفاوت که در این حالت پس از" SLIDE" به نت دوم هم ضربه میزنیم.
 
9-PULL OFF:
انگشتان دست چپ را بر روی نتهایی که میخواهیم توسط این تکنیک بوجود ایند قرار میدهیم.
اکنون پس از اینکه نت اول را نواختیم انگشت دست چپ را بر میداریم تا صدای نت دوم ایجاد شود.
دقت شود در این حالت تنها یک ضربه به نت اول از طریق برداشتن انگشت دوم به وجود میاید.
 
10-HAMMER ON:
در این حالت ایتدا نت اول را مینوازیم و صدای نت دوم را بویسه ضربه محکم دست چپ به وجود میاوریم.
دقت شود برای به وجود اوردن این دو نت تنها برای نت اول با دست راست ضربه میزنیم و صدای نت دوم با ضربه چکشی مانند انگشت دست چپ به وجود میاید.
 
11-BEND:
صدای نت مورد نظر بویسله بالا کشیدن سیم زیرتر میشود
مثلا در حالت فوق ابتدا توسط دست راست ضربه ای میزنیم و سپس توسط انگشتان دست چپ فرت دهم از سیم سوم را بالا میکشیم تا صدا ی ان نیم یا 1 پرده زیرتر بشود.
 
12-TREMOLO BAR"
به وسیله دست ویبراتور تن صدا یا زیر و بمی نت به منقدار تعیین شده کاهش یافته و دوباره به نت اولیه باز میگردد و مقدار ان نیر از نیم پرده تا 1 و یا بیشتر قابل حرکت است.
 
13-GRACE NOTE:
این تکنیک در تبلچر نمایش داده میشود و نشانه کوچکی هست در کنار نت اصلی که شماره را در کنار ان نشان میدهد
برای اجرا ان باید مثلا از فرت 8 دیت را سر داد روی فرت 10 و نت را اجرا کرد و بیتر برای تزئین اهنگ ها مورد استفاده قرار میگیرد.
 
14-DEAD NOTE:
با این تکنیک شما میتوانی صدای خفه ای را در اون نت مورد نظر به وجود بیارید
یعنی در اصل شما حتی سکوت هم نکردید ولی یه چیزی بین سکوت و نت اصلی هست
صدا از توی سازتون در میاید ولی صدای نت نیست صدای خفه ای هست
در این تکنیک نباید اجازه بدید سیم حرکت کنه دست چپ باید جوری گفته شود مکه نه صدای نت در بیاد و نه سیم ازاد باشه.
 
15-FADE IN:
علامت مورد نظر به این معنا هست که صدای نت باید ارام ارام افزایش پیدا کنه تا به حالت عادی و خوب برسه.
 
16-GHOST NOTE:
در این حالت اگر نتی در میان پرانتز باشه به این معنا هست که باید صدای نت ارام تر از حد طبیعی و عادی خودش باشه.
 
17-TAPPING:
در این تکنیک ضربه ای یا ضرباتی توسط انگشت سبابه (i)، یا انگشت میانی(m) ، یا هر دو یا توسط پیک بر روی فرت یا فرتهای تعیین شده میزنیم و سپس سایر نت ها را توسط انگشتان دست چپ و تکنیک های دیگر به وجود میاوریم.
 
18-TRILL:
این تکنیک با MAMMER ON و PULL OFF های پیوسته و سریع بین نت اصلس نوشته شده در داخل پرانتز بوجود میاید.
 
19-TREMOLO PICKING:
در این حالت نت تا انجایی که امکان دارد بسرعت و پیوسته نواخته میشود این کار به کمک بالا و پایین رفتند های ممتد و سریع پیک و با کشش های زمانی سه لا چنگ ،دو لا چنگ،سه لا چنگ ،انجام میگیرد.
 
20-PALM MUTE:
با این تکنیک شما صدای خفه ای را از نت به دست میاوریم
برای انجام این کار لازم است دست راست را کمی جلو تر بیاورید و تکیه بدهید به سیم مورد نظر بازدن ضربه به سیم صدا به وجود میاید ولی خفه است
 
21-STACATO:
اگر علامت بالای نت بود بهه این معنا است که نیمی از زمان اجرا باید نت اجرا شود و نیم دیگر باید سکوت کرد.
به عبارت دیگر نت باید به صورت کوتان نواخته شود.
 
22-DOTTED:
در این حالت شما برای اجرای نت باید نیمی از زمان نت را بیشتر بنوازید
به این معنا که شما باید یک و نیم ضرب به نت اجازه اجزا بدهید
 
23-REST:
در موسیقی برای نشان دادن سکوت از علائم خاصی استفاده میشود
در زیر نمونه هایی از این علامت ها را میبینید که به ترتیب از چپ به راست شامل زمان بندی های زیر میباشد
(نت گرد،نت سفید،نت سیاه،نت یک لا چنگ،نت دولا چنگ،نت سه لا چنگ،نت چهار لا چنگ)
 
24-LINK NOTE:
خط اتصال خطی است با انحنای بین دو نت هم نام و هم صدا کشیده میشود.
نت اول را میزنیم ولی نت دوم را نمیزنیم; بلکه زمان ان را به نت اول اضافه میکنیم.
 
25-PICKSTREKE:
علامت ضربه زدن با دیت راست به وسیله پیک یا انگشت است
که وقتی نوک پیکان به سمت بالا باشد ما به روی گیتار از بالا به پایین میزنیم و وقتی نوک پیکان به سمت پایین است ما از پایین به بالا بر روی سیم ها میزنیم.
 
26-NATURAL HARMONIC:
به کمک این تکنیک ما میتوانیم صدایی فلوت ماننده از گیتار خارج کنیم
برای این کار کافی است دست چپ را طوری مماس روی سیم یا فسمت فلزی قرار دیهید و بعد از اجرا نت به وسیله دست راست ان را رها کرده و یا به ارامی لمس کنید.
 
27-HARMONIC ARTIFICIL:
با این تکنیک میتوان صدای سوت ماننده از سیم خارج کرد
برای این کار بعد از زدن سیم و نواختن نت انگشت شصت و یا صبابه را به ارامی به سیم میزنید تا ارتعاش کن گرفته شود
دقت کنید این کار بسیار سخت ولی در این حال فوق العاده تکنیک زیبایی هست
و در انواعو اقصام مختلف اجرا میشود.
28-علائم برگشت:
اگر بخواهیم یک یا چند میزان خاص تکرار شود مکافی است از علائم فوق استفاده کنیم
 
اگر یکی از قسمت های برگشت و تکرار در میزان اول باشد لازم نیست علامت گزاشته شود فقط باید درقسمت انتهایی گزاشته شود.
 
اگر بخواهیم این تکرار به وصرت شمارشی باشد مثلا میخواهیم این میزان 3 بار تکرار شود از این نوع علامت در بالای خطوط حامل استفاده میکنیم که شماتره ای که نوشته شده همان میزان تکرار میباشد.
 
وقتی که تکرار یکقسمت دو پایان داشته باشد از علامت فوق استفاده میکنیم
به این ترتیب که در بار اول قسمت 1 اجرا میشود و در بار دوم تکرار قسمت 2 نواخته میشود.



 

تكنيك هاي گيتار اسپانيش
تكنيك هايي كه مي بينين از تكنيك هاي ضروري گيتار اسپانيش هستن كه توي خيلي از سبك ها كار برد دارن (هر چند كه اكثرشون بيشتر توي گيتار فلامنكو استفاده ميشن) . . . به هر حال اينا جزو اوّلين تكنيك هايي هستن كه توي نوازندگي گيتار بهشون برميخورين و پيشرفتتون در تكنيك هاي پيشرفته و سطوح بالاتر بستگي به تسلّط شما روي اين تكنيك ها داره:
» راسگوادو:
ضرباتي براي به صدا در اَوردن آكوردها كه به دو صورت رو به پايين و رو به بالا بوده كه به وسيله ي فلش به جهت بالا يا پايين مشخص ميشن و زير هر فلش هم حرف لاتيني نوشته ميشه كه نشون ميده ضربه بايد يا چه انگشتي زده بشه، تو اجراي راسگوادو ها ارزش زماني هر راسگوادو خيلي مهّمه و بايد از ريتم دقيق اونا مطّلع باشين.
» راسگوادوي پيوسته:
نوعي راسگوادوي چهار تايي كه توسط تكرار i,m,e,a نواخته ميشه.
» پيكادو:
ضرباتي كه بصورت قاطع و توسط انگشت هاي i,m نواخته ميشن.
» آكورد:
اجراي هم زمان چند نت كه بوسيله ي ريتم يا راسگوادو انجام ميشه. آكورد ها گستردگي خيلي زيادي دارن، انواع آكوردها شامل مينور، ماژور، آكوردهاي هفتم، شكسته، ديمينيش و . . . ميشن.
» گليساندو:
تكنيكي براي به صدا درآوردن يك نت بدون استفاده از مضراب زدن. براي اجراي تكنيك بايد انگشت دست چپ رو از محلّ نت قبلي روي محلّ نت جديد سُر بدين.
» لگاتو:
تكنيكي شبيه به گليساندو با اين تفاوت كه توي يك مجموعه نت فقط براي نت اوّل مضراب ميزنيم و بقيّه نت ها رو با استفاده از دست چپ، با بلند كردن انگشت (براي نت هاي بم تر) يا با كوبيدن انگشت (براي نت هاي زير تر) به صدا در مياريم.
» تراندو:
ضرباتي اَزاد كه هنگام اجراي آكورد، بين اجراي آكورد و يا بين ملودي توسط سه انگشت i,m,a نواخته ميشن.
» اَرپژ:
به صدا دراَوردن ترتيبي نت هاي يك اَكورد. اَرپژ ها بستگي به ريتم اَهنگ دارن و هر ريتمي اَرپژ مخصوص خودش رو داره.
» استكاتو:
مقطعي اجرا كردن نت كه به صورت يك نقطه بالا يا زير نت نوشته ميشه. براي اجراي اين تكنيك بايد از مضراب زني قوي استفاده كنين و به محض مضراب زدن دست چپ رو از دسته ي گيتار بردارين تا صدا در يك لحظه قطع بشه و ادامه نداسته باشه.
» استكاتيسمو:
تكتيكي مثل استكاتو كه بايد توي اون نت رو مقطعي تر و قوي تر از استكاتو اجرا كنين و به شكل يك سرفلش روي نت نشون داده ميشه.
» گلپ:
ضربه اي كه با انگشت انگشتري دست راست به بدنه ي گيتار (گليپودير) زده ميشه و توسط يك مربع نشون داده ميشه. گلپ ممكنه به تنهايي يا به همراه ضربه ي رو به پايين شست (اَپوياندو) زده بشه.
» اَكلراندو:
تكنيكي كه توي اون سرعت اجراي نوازنده به تدريج بيشتر ميشه.
» سنكپ:
جا به جا كردن ضرب ها با تأكيدهاي معمولي يك موسيقي كه ساختمان ريتميك نرمال رو بهم ميزنه.
» اَپوگادو:
تكنيكي كه در اون صداي يك اَكورد بلافاصله بعد از بصدا دراومدن بوسيله ي دست چپ يا راست قطع ميشه. زماني كه اَپوگادو رو بوسيله ي دست چپ انجام ميدين بايد انگشت كوچيك دست چپ رو بدون فشار تو عرض سيم ها بگيرين و صداي سيم ها رو قطع كنين.ولي وقت اجراي اَپوگادو با دست راست بايد سريعآ بعد از اجراي اَكورد دست راستتون رو پايينتر اَورده و در عرض سيم ها قرار بدين بطوريكه كف دست و سطح انگشت ها صداي سيم ها رو قطع كنه.
اَپوگادو رو با يه كروشه كه بعد از اَكورد تو عرض حامل قرار ميگيره نشون ميدن، عدد 4 روي كروشه به معني اينه كه اَپوگادو با انگشت 4 دست چپ انجام ميشه و حرف R به معني اَپوگادو با دست راسته.
اگر چه اين تكنيك ها بيشتر توي گيتار فلامنكو و گيتار كلاسيك كاربرد دارن امّا از اونجايي كه تكنيك هاي پايه محسوب ميشن براي ورود به هر سبكي بايد تقريبآ روي اكثر اين تكنيك ها تسلّط داشت.

برچسب ها: <-TagName->
بازديد : بار          20:32 | جمعه 30 دی 1390برچسب:,          نویسنده : محمد خانپور        
نويسندگان
امكانات وبلاگ
ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 72
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1